bekijk de site in het Nederlandsview site in English

e x p e r t s     i n     t a a l     e n     c o m m u n i c a t i e

Actueel
Contact
TechText B.V.
Weteringschans 110
1017 XS Amsterdam

Tel  020 531 0401
Mob 0653 257 846

info@techtext.nl

Artikel

Degelijkheid duurt het langst

Producten waarop u kunt vertrouwen

Hypes worden tegenwoordig hardhandig geconfronteerd met de realiteit. Bancaire casino’s leveren niet de voorgespiegelde rendementen, megaprojecten worden niet op tijd en binnen budget opgeleverd, apparaten doen niet wat ze beloven. Wordt het geen tijd voor een terugkeer van de degelijkheid?

Twintig jaar geleden stond een bankier voor iemand in een grijs pak, maar wel iemand die een zekere betrouwbaarheid uitstraalde. Nu zien we de brokken die dynamische boys met hun flitsende producten hebben gemaakt. De risico’s waren netjes gecamoufleerd, zodat niemand wist waar het echt over ging. Op zich knap.

Nu de luchtbel is geknapt, zien we de risico’s in de producten. En de zwakke punten in het systeem. Achteraf. We zien onder meer dat degelijkheid ontbrak. Het aardige is wel dat het TechText-team zo’n tien jaar geleden het woord ‘degelijk’ al bestempelde als het woord dat de TechText-cultuur goed typeerde. In onze eerste nieuwskaart (Voorjaar 2000) legden we uit hoe degelijkheid, creativiteit en moderne middelen prima samengaan.

Wat heeft degelijkheid met tekst te maken? Veel, heel veel. In veel teksten is de boodschap ver te zoeken. Vage bewoordingen, wollige tekst, jargon. Soms per ongeluk, soms met opzet, meestal uit onmacht. Steeds blijkt dat schrijven een vak is waarvoor een degelijke opleiding en ervaring belangrijke steunpilaren zijn, evenals een gedegen analyse. Want een losse verzameling informatie levert echt geen goede tekst.

En wat heeft degelijkheid te maken met u? Ook heel veel. Niet alleen met de kwaliteit van uw product. Ook met de manier waarop u omgaat met afnemers, toeleveranciers en anderen. Met de manier waarop u uw taak ook als mens, als communicator, invult. Door op een degelijke, heldere en eerlijke manier te communiceren, en uw afspraken na te komen.

De tijd waarin managers kortstondig rondlopen in organisaties zonder echte affiniteit met de activiteiten en producten van die organisatie, reorganisaties doorvoeren, hun bonus opstrijken en weg zijn voor de schade manifest wordt, is natuurlijk niet na één beursklap voorbij. Dat degelijkheid weer meer op de voorgrond zal treden, is wel zeker. Als TechText kunnen wij u, waar het de tekst en communicatie in al zijn vormen betreft, hierbij helpen: degelijk vanuit ervaring, niet vanuit een nieuwe hype.