bekijk de site in het Nederlandsview site in English

e x p e r t s     i n     t a a l     e n     c o m m u n i c a t i e

Actueel
Contact
TechText B.V.
Weteringschans 110
1017 XS Amsterdam

Tel 020 531 0401
Mob 0653 257 846

info@techtext.nl

Artikel

Het uithangbord van elke organisatie

Inburgeren voor polderjongens

Iedereen kent ze wel. Van die zakelijke brieven die beginnen met je naam die fout gespeld is. Of zo’n brief waarin je gemeente je in een brij van ambtelijke termen probeert uit te leggen dat de gemeentelijke belastingen weer een keer fors verhoogd zijn. Of een direct mail waarin je bank je op de hoogte brengt van de onmisbaarheid van een nieuw financieel product, inclusief twee kanjers van spelfouten.
Allemaal brieven waarvan de makers als doel hadden het allemaal zo duidelijk en correct mogelijk op te schrijven. Maar de praktijk stemt vaak zo treurig.


Meestal is het de buitenwereld die een bedrijf het signaal moet geven dat de schriftelijke communicatie echt onder de maat is. Zo zijn we ruim een jaar geleden benaderd door een grote zakelijke dienstverlener die in tevredenheidonderzoeken slecht scoorde met hun schriftelijke communicatie naar zakelijke relaties. Hoewel er altijd wel een sluimerend besef was geweest dat de zaken niet naar wens verliepen, werd de behoefte aan een taal- en schrijfvaardigheidtraining toen pas echt gevoeld. En drong het besef door dat schriftelijke communicatie elke dag weer het uithangbord is van een bedrijf, en dus cruciaal voor de beeldvorming.

We verzorgen daar nu al driekwart jaar onze trainingen. Vaak voor medewerkers die dagelijks brieven moeten schrijven om klachten van klanten af te handelen, om vragen te beantwoorden en om klanten te informeren over nieuwe of veranderde vormen van dienstverlening.

Een aparte groep cursisten bestaat uit buitendienstmedewerkers: specialisten die vaak al meer dan 25 jaar in het vak zitten en die dus gepokt en gemazeld zijn als het gaat om specifieke vakkennis. Vakkennis die regelmatig up to date wordt gebracht met allerlei opfriscursussen. Wat betreft hun taalkennis liggen de zaken wat anders. Velen van hen hebben daar na de middelbare school niets meer aan gedaan.
Een beetje lacherig komen ze dan ook het trainingslokaal binnen: “Is hier de inburgeringcursus?†is de vraag die het meest gesteld wordt. Maar in de loop van de dag trekken ze helemaal bij en na afloop van de training, tijdens de evaluatie, hebben ze het steevast over een “ bijzonder nuttige dag†en over “iets dat eigenlijk om de paar jaar herhaald zou moeten wordenâ€.

Dus u weet het: TechText, nu ook als het om inburgeren gaat!